Welcome to My Blog. Follow ME ! +

Sebaek-II Sultan Muhammad Al-Fateh
27 July 2012 | 6:14 PM | 6 comments
buddies !

sehat ke korang ? kalau sehat , alhamdulillah.. tapi , kalau tak sehat .. sabar ek.. ujian Allah tu.. insyallah akan dikurangkan kifarah dosa anda oleh Allah s.w.t.. untung kan..? so , sama-II lah besyukur.. sbb nye, sesenang tue je dosa-II kite dah terhapus.. Alhamdulillah....


okeh ! back to the topic ... 
Sebaek-II Sultan Muhammad Al-Fateh
apa yang baek nyer ek ? meh sini nak kongsikan sedikit kisah ttg Sultan Muhammad Al-fateh neyh... actly kan korang , Sultan Muhammad Al-Fateh penah dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w tp tak di mentioned kan lah nama dia... mase tue Rasulullah s.a.w tgh mengali lubang untuk perang khandak...





Sabda Rasulullah S.A.W. ketika menggali Parit Khandaq maksudnya :
 “Konstantinopel (Instanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera.”
Hadis riwayat Imam Ahmad. 



apakah maksud '' Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera.”  ukeh ! kalau korang nak tahu continue baca ek.. hehe... Macam neyh , Sultan Muhammad Al-Fateh merupakan raja sebaik-II raja kerana beliau mempunyai sifat yang baek dan mulia.. terdapat satu peristiwa yg membuktikan betapa baek nya Sultan Muhammad Al-Fateh....





Kali pertama hendak mendirikan solat Jumaat, setelah kostatinopel berjaya di tawan timbul persoalan siapakah yang layak untuk menjadi imam. Beliau memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya bangun lantas bertanya, :“Siapa di antara kita sejak baligh sehingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walaupun sekali sila duduk!”Tidak ada seorang pun yang duduk kerana tidak ada seorang pun yang pernah meninggalkan solat fardhu.

Beliau bertanya lagi, “Siapa di antara kita sejak baligh sehingga sekarang pernah meninggalkan solat sunat rawatib dila duduk!”Lalu sebahagian daripada tenteranya duduk.

Kemudian beliau bertanya lagi, “Siapa di antara kalian yang pernah meninggalakan solat sunat tahajjud walaupun satu malam sila duduk!” Kali ini kesemua tenteranya duduk kecuali Sultan Muhammad Al Fateh yang tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib dan solat sunat tahajjud sejak baligh. Inilah anak didikan Syeikh Shamsuddin Al Wali. Bagindalah sebaik-baik raja yang telah diisyaratkan di dalam hadis Nabi S.A.W. itu.



Hadis Nabi S.A.W. ini akhirnya direalisasikan 800 tahun kemudian oleh Sultan Muhammad Al Fateh, Khalifah ke-7 Kerajaan Uthmaniyyah dan 150,000 orang tenteranya. Selama 2 tahun selepas menaiki takhta, baginda mengkaji pelan Kota Konstantinopel setiap malam bagi mengenal pasti titik-titik kelemahannya. Baginda juga turut mengkaji sebab-sebab kegagalan kesemua kempen terdahulu serta berbincang dengan penglima-panglima perangnnya tentang strategi yang sesuai untuk digunakan bagi menawan Kota Konstantinopel.

terdapat banyak halangan yang dilalui oleh Sultan Muhammad Al-Fateh ketika hendak menawan Konstantinopel. terdapat jugak banyak perkara yang menabjukan yg telah berlaku dgn izinNya.. contohnya , taduk emas , dimana terdapat ratai besi yg tajam sehingga kapal-II Al-Fateh tidak dapat merentasiya.. dan jga kapal-II yg besar dapat belayar di atas darat.. hehe.. bukan lah totally belayar.. tetapi dapat jgak ditarik diatas daratan. itu lah kuasa Allah yg maha Esa.. 

dengan Kuasa Allah s.w.t Konstantiopel dapat ditawan daripada tentera bersalib.. dimana satu persatu pembaharuan dilakukan seperti konstantiopel di namakan Istanbul.. gereja utama bg penduduk kristian iaitu Hagia Sopia telah ditukarkan kepada sebuah masjid yg benama Aya Sopia. maseh terdapat juga penduduk kristian didalam Istanbul walaupun kerajaan itu adalah milik kerajaan islam sepenuhnya

kisah tentang Sultan Muhammad Al-Fateh neyh sgt best... cube korag bace selanjutnya di dalam buku tulisan Abdul Latip.. penulisan yg sgt bagus... insyallah tak jemu korang baca... tajuk buku tersebut adalah Sultan Muhammad Al-Fateh , seperti kat bawah ni.....






atau pun 
korang boleh beli majalah SOLUSI [isu no45] yg betajuk MEMILIH AL-FATEH...
acer tengok bawah nii...






saya dah ada kedua-II buku ni... alhamdulillah buku penulisan Abdul Latip tu dah abis baca dah.. cuma majalah solusi je belum lgi.. so, apa tunggu lagi korang beli lah satu.. hehe.. btw , saye ada satu video nak kongsi.. tgok lah ek.. Assalamualaikum.. semuga Allah memberkati dan merahmati kite semuua ;D

watch this video , ukeh ?

#pause lagu kat ats tue yerr ? 

Older Post | Newer Post