Welcome to My Blog. Follow ME ! +

layak kah kite ?
22 July 2012 | 10:51 PM | 0 comments
ya sodiq ;D

actly , saye takda apa-II nak kongsi pada mula nya.. tapi idea datang secara tibe-II.. cewahhh !
yer lah penat sket.. seharian kat hosp. jga my mummy.. alhmdulillah , Allah s.w.t syg akan ibu saye.. sbb itulah diberiNya ujian.. dan alhamdulillah dgn izinNya semakin sehat... permulaan ramadhan di hosp. insyallah ada hikmah dan maknanya tersendiri...

back to the topic .. LAYAK KAH KITE ? layak ape ek ? hahaa.. mcm ni sebenarnya , layak kah kite meghukum seorg insan yang begelar islam ? kawan-II , dalam kehidupan kita skrg ni terdapat banyak sgt golongan yg suke menghukum org laen.. i'm not mention anyone here , becoz saye tak layak.. sbb saye tak layak puloks adalah kerana .. i'm not perfect ! okay guys , cntinued balik .. perasan atau tak , itu lah kenyataan .. kite skrg ni suke sgt menghukum tanpa befikir... isk , i'm sure kite semua.. kekadang kite egat org laen dah bt salah dan terus buat penilaian sndiri .. tetapi kite tak sedar dalam masa yg sama kite dah TERhukum org laen.. saya akui kadang-II saya salah .. manusia mana yg tak penah buat salah.. insyallah , Allah maafkan kite ;D Dia maha Pengampunan lagi maha Pemaaf... 

Dalam bulan ramadhan yg penuh berkah ni pun ada belaku nya sintuasi sebegini... contoh nya , jika kite ternapak orang laen membeli makanan pada waktu sekitar 2p.m-4p.m mesti kite dah bersyak wasangka dgn org itu.. kn? tidak slah jika kite bersyak wasangka dgn seseorg.. tetapi adalah lebih baek jika kite berfikiran positif.. mugkin org itu , keja syif petang or malam.. terpaksa beli mkanan utk anak-II dan wife dalam waktu sebegitu.. idak pun , orang itu membeli makanan utk keluarga nya yg sakit dan tidak dapat bepuasa... 

contoh laen , dalam bulan puasa ini.. kite digalakkan besalawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w... tetapi ada saja golongan makcik-II yang suke bergosip di bawah pokok... namun sedemikian kite sbgai masyarakat yang menyaksikan perkara itu jgn lah kite mnghukum mereka dgn mengatakan mereka ini kurang beriman.. sbb itulah sibuk begosip di dalam bulan ramadhan ini.. kawan-II kite tak layak nak hukum mcm tu.. sesungguhnya itu bukan sifat yg baek.. memang kite akui perkara itu slah.. tetapi jgn lah kite mghukum seperti itu.. berdoa lah didlam hati supaya kite sama-II sedar akn silap masing-II .. dan jgn lah pulak kite pergi mmburuk-II kan mereka kepada insan yg laen...

sesungguh nya kite tak layak nak ckp tentang iman seseorng.. kerana hanya yg tahu ttg semua ini hanya lah Allah s.w.t ... oleh itu marilah sama-II kite muhasabah diri.. menginsafi diri.. bersihkan jiwa.. insyallah ramadhan kali ini memberi kite satu tranformasi yg bejaya.. insyalllah.. sesungguh nya saye jgak melakukan kesilapan. sama ada sedar atau pun tak.. oleh itu , andai saye telah melakukan sesuatu pada anda.. mohon maaf dipinta.. jum jdi kn ramadhan kali ini sebagai simbolik keimanan kite pada Allah s.w.t.. jdikan lah ramadhan kali ini sesuatu yg bejaya.. andai ini ramadhan terakhir buat kite .. insyllah kite dah bejaya mgharungi nya...

utk perkongsian besama anda.. 
''SEANDAINYA KU TAHU INI RAMADHAN TERAKHIR ''

#sila pause music box kat atas tue :)
#maaf jika terdapat bnyak cacat cela dalam pernulisan saye..
#sesungguhnya saye manusia lemah yg bnyak kesilapan..
#jika saye melakukan perkara yg kurang baek , kabari lah saye . 
#supaya dapat saye perbaiki ;D

Older Post | Newer Post