Welcome to My Blog. Follow ME ! +

assalamualaikum ya ramadhan ;D
20 July 2012 | 10:36 PM | 0 comments
ya akhi , ya ukhti !

esok 1 RAMADHAN .... wahh ! sekejap je kan masa..? dah muncul satu ramadhan... lepas ni satu syawal pulak... tak sabar nyer..... kawan-II , bulan ramdhan ni adalah buan yg paling mulia... hurm apa kemulian bulan ramadhan ek ??





Bulan Ramadhan merupakan bulan runtuhan kurniaan Tuhan untuk hamba-hambanya yang rabbani. Segalan amalan anak adam digandakan kepada 70 kali ganda kecuali puasa, ia untuk Ku dan Aku akan menganjarinya seperti sewajarnya. Selain puasa, amalan-amalan sunat seperti ibadah fardhu dan fardhu digandakan. Digalakkan sedekah, tadarus al-Quran, iktikaf dan sebagainya. Satu hadiah istimewa lebih daripada itu semua iaitu malam “al qadar” yang lebih baik dari seribu bulan. Yakni ibadah didalamnya lebih baik dari seribu bulan.
 dan apakah kelebihan bulan ramadhan ?

Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
  • a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
  • b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
  • c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
  • d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
  • e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)
  jadi .. ramai-II lah kita memuliakan bulan ini.. jum sama-II menunaikan ibadah puasa , seperti tiada lagi ramadhan pada waktu yang akan datang.. Namun , apa salahnya jika kite turut melakukan ibadah-II sunat.. bnyak gnjaran tu kawan-II.. jum-II.. insyallah, kite dapat lakukannya... tetapi , jika kesakitan atau kesedihan menimpa diri kite anggap lah ia suatu perkara yg menguntungkan diri kite.. sesungguhnya ia akan mgurangkan dosa-II kite.. insyallah.. dan sesungguhnya Allah mempunyai rancangNya tersendiri utk seteap hambaNya...

jum sama-II niat puasa :D

Lafaz niat untuk sebulan :
niat puasa sebulan
Ertinya : Sahaja aku berpuasa keseluruhan bulan Ramadhan kerana Allah Ta’ala
Lafaz niat untuk harian :
niat harian puasa ramadhan
Ertinya : Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Ta’ala
Lafaz doa ketika hendak berbuka :
lafaz doa berbuka di bulan ramadhan
Ertinya : Ya Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.
Lafaz doa selepas berbuka puasa :
doa selepas berbuka puasa
Ertinya : Ya Allah! Kerana Engkau aku berbuka puasa dan kepada Engkau aku beriman dan atas rezeki dari Engkau aku berbuka puasa telah hilang dahaga sudah menjadi basah segala urat. Ya Allah! Aku minta diampuni dosaku dengan rahmat Engkau yang meliputi segala sesuatu.

sebelum tue , saye nak share satu klip video.. tgok jagn tak tgok :D

#sila pause music player kat atas tu yer ;D #kepada kawan-II yg di tag di fb : selamat berpuasa ya ;) semuga ramadhan kali ni ada hikmah yg tersendiri !!

Older Post | Newer Post