Welcome to My Blog. Follow ME ! +

keranamu kirana sofeaku 12
12 March 2011 | 6:54 PM | 0 comments
Mustika melihat jam dipergelagan tangannya. Sudah hampir ke waktu asar. Mustika menunggu kepulangan Kirana. Ada sesuatu yang mahu diberitahu pada Kirana. Dia pasti Kirana akan terkejut besar mendengar berita yang akan disampaikannya. Mustika mengambil keputusan untuk solat dahulu sebaik sahaja mendengar azan dari surau berdekatan rumahnya.

“ Assalamualaikum… ”. Kirana memberi salam pada penghuni rumah.

“ Senyap je… Mustika kamu di mana ? aku temanmu sudah balik… “. Berubah pula cara percakapan Kirana.

“ Waalaikumusalam…, Kau ni pergi mana ? Pagi-pagi lagi dah hilang ”. Mustika melabuhkan pungunggnya di atas lantai yang keras itu.

“ Aku gi airport jumpa lelaki yang angkuh tu ”. Terang Kirana.

“ Kiranya hari ni kau dapat wang besar lagi la ye… ”. Mustika meneka.

“ Mestila dapat. Tapi kan… ”. kata-kata Kirana tersangkut disitu.

“ Tapi kenapa ? ”. Mustika mahu jawapanya.

“ Tak berkat duit kita dapat ni. Dari orang jahat sekalipun yang haram tetap haram kan ”. Kirana mengeluh.

“ Itu la… aku rasa kita kena cari kerja. Sampai bila nak hidup macam ni. Nak tunggu lelaki kaya masuk meminang entah bila semua tu nak berlaku ”. Mustika juga mengeluh.

“ Kau tak pa… Abang jambul kecil dah ada… Aku ni… ”. Kirana mengenakan Mustika.

“ Woi apa ni… Tak ada kena mengena dengan abang jambul kecil kau tu ye. Sesuka hati kau je cakap macam tu ”. Sebiji bantal lusuh yang berada diruang tamu itu dibaling pada Kirana. Kirana mengelak.

“ He… he…, releksla Tika. Aku rasa kita kena cari kerja dan aku tahu kat mana kita nak dapat kerja ”. Kirana berkata seperti pasti dengan apa yang diperkatakannya.

“ Maksud kau ? ”. Mustika menunggu jawapan dari Kirana.

“ Esok kau ikut aku. Kita pergi minta kerja kat Hotel Seri Mahligai ”. Kirana sudah merencanakan sesuatu.

“ Kau ni biar betul. Sapa nak bagi kita kerja kat tempat macam tu? Dah la kita ni tak da apa-apa kelulusan univesiti pun ”. Mustika mengalih kedudukannya. Sakit punggungnya duduk di lantai yang keras itu.

“ Jangan risau… Kau ikut je. Aku tahu apa yang aku buat. Sekarang ni apa kata Kita cari baju untuk esok. Kena la kita pakai cantik-cantik sikit ”. Kirana mengeluarkan wang yang diperolehi dari Daniel.

“ Kirana kau pasti ke ? ”. Mustika masih belum puas hati. Kirana mengangguk sambil tersenyum sinis. Mustika dan Kirana kemudiannya bergerak ke bandar untuk bershopping. Berita yang ingin disampaikannya pada Kirana disimpan dahulu.

Older Post | Newer Post